Blogger Layouts

SeDetiK


Get your own Digital Clock

Thursday 21 July 2011

::RotI JaLa sri Ayu:;

 (pinjam pic cik nana punyew.....bleh yew...hehe )

hahahahhahaha...tgok tajuk jew msti korng menyampah kan...hehehehe..atas permintaan ramai saya letak my resipi of roti jala kat sini la yew...(nana punye kerja la ni g promote kat fb..tq laling).  tapi resipi saya tak ada sukatan spesifik...saya masukkan smua bahan secukup rasa or ikut gerak hati jew ..(dlam bahasa mudahnya main campak jew..hhihiihi)


kisah roti jala nie saya dah start pndai buat time umo 12 or 13 dlu...maksu saya (adik bongsu my mom) yang ajar time pergi bercuti umah dia kat kuantan dulu.  sejak tu, saya suka buat sbb orng cakap jala saya cntik..hehe..tapiiiiiiiiii........abang-abang saya dah mula mengadu bosan sbab tiap2 tahun menu hari raya saya same jew roti jala...hahahhahaa...hurmmm kena blajar menda baru lah taun nie..hihi

btw kat bwah nie resipi roti jala campak-campak saya....

selalunya saya dminta oleh keluarga saya tok buat roti jala ni dlam 1 kg or 2 kg tepung gndum (byngkan..menjala dari malm smpai pagi...tido jap pastu smbung balik pagi raya...heheee) almaklumlah keluarga besar kann.........so resipi kat bawah ni base on 1 kg gandum lah....=)

1.  tepung gandum 
2.  telur 4 biji (depends suka ati...nk ltak krang dr ni pun tak pew...nk suh lagi sedap jew..hihi)
3.  kelapa (biasanya sy letak segengam...ni pun bleh letak suka ati je sbb nk bagi dia lemak2 sket...tp jgn 
     bnyk sngt lak...C! resipi sy sume sukati jew...hehehhe)
4.  garam secukup rasa
5.  pewarna
6.  air

cara nak buat senanggg jewww.........trust me!

campur smua bahan kat atas tue...kacau2 smpai tepung tu jadi cair..agak2 la adunan tu bleh kuar kat lubang bila kita msuk dlam bkas nk menjala nnti......

then, bila da siap adunan tue...BLENDER adunan tu supaya dia tak ketul2 tepung tue..coz kalo ketul2 nnti dia tak kuar time nk menjala tue...=)

lpas blander tapis adunan yang dah diblender tueh guna pnapis yang kta gna tuk ayak tepung tok wat kek tue (faham tak what i means ??heheh)

biasanya lpas siap blander n tapis saya biar kejapp adunan tue kemudian saya pegi tgok tv dlu..hehe.. (actually my mom said, biarkan adunan tu skjap bru start masak)

sakng blehlah masak..guna kuali yang leper <lagi better kuali yang tak melekat tue> pusing2 la aduann tu atas kuali...make sure jgn tebal sngat nnti tak sedap or dlm perkataaan lain jadi lempeng plak bkan roti jala...hehehe..(jgn putuus asa kalo first time pusing dia jadi tebal or cam lempeng..buat lagi  coz sy pun cmtu gak dlu...hehe)

x yah balikkan roti jala tue..dah agak2 masak lipat then siap tok di makan.......dlu sy suke lipat tiga sgi ..tp skang gulung jew trus...heheheh....siap.!!! selamat mencuba .........=)

bleh makn ngan ape jew brgntung kat korang lar...biasanya kat kelantan kami makn dengan kari ayam or kuzi....beshhhh

p/s : sori la kalau agak mengarut n melalut kat sini...heheee....=)

No comments:

Post a Comment